În perioada Octombrie – Noiembrie 2015, Automobil Club din Moldova în colaborare cu proiectul REPEMOL și Inspectoratul Național de Patrulare au desfășurat, în liceul „Universul” din mun. Chișinău, intervenția pilot "În siguranță la școală – în siguranță acasă” în cadrulCampaniei de Prevenire Rutieră (în parteneriat cu TRACECA Road Safety Project II), finanțată de Federația Internațională a Automobilismului (FIA).
Scopul programului "În siguranță la școală – în siguranță acasă" este de a reduce numărul deceselor și traumatismelor la copii, rezultate în urma accidentelor rutiere în timpul deplasării la şcoală și de la școală.
Organizatorii au efectuat un sondaj social la tema siguranței rutiere în rîndul elevilor liceului „Universul”, pentru a stabili principalele trasee „casă - școală” ale elevilor, a evalua riscurile rutiere și nivelul de informare a copiilor privind siguranța rutieră.
Aspecte metodologice și instrument de cercetare:
Sondajul a fost efectuat pe totalul elevilor care studiază în liceul investigat – 705 elevi (clasele 1-12), 305 dintre care fiind în clasele primare.
Instrumentul de cercetare este chestionar scris, fiind completat de către elevi cu asistența reperezentanților ACM, REPEMOL și a inspectorilor de Poliție, fără implicarea profesorilor, pentru a obține informație relevantă cu cea mai mică marjă de eroare.
Acesta este un studiu multiaspectual al nivelului siguranței rutiere a elevilor în drumul casă-școală și viceversa, care este fundamental în desfășurarea acțiunilor de prevenire a accidentelor rutiere cu implicarea copiilor.
Astfel, conform rezultatelor sondajului (Fig.1.), 36 % din totalul elevilor chestionați au răspuns că vin la școală cu transportul public, 29 % vin pe jos, 21 % sunt aduși de către părinți cu automobilul, se deplasează o porțiune de drum cu transportul și o porțiune pe jos și doar 1 % se deplasează cu bicicleta.
De asemenea, 86,15 % din copiii care sunt transportați la școală cu automobilul (majoritatea fiind din clasele primare), sunt debarcați chiar în fața școlii, ceea ce le asigură o securitate înaltă, deoarece sunt supravegheați de părinți (Fig. 2.)
Din totalul elevilor care vin la școală cu transportul public, 58 % coboară lîngă școală, 34 % lîngă Gara de Sud, iar alții 8 % la intersecția străzilor Ialoveni-Hîncești ( Fig. 3.). Distanța dintre Gara de Sud și școală este de pînă la 1000 metri.
Copiii care coboară din transport în zona Gării de Sud și la intersecția str. Hîncești – Ialoveni, sunt nevoiți să se deplaseze pe jos, pînă la școală, de-a lungul șos. Hîncești, care este un drum național (E 584), pe care trec diferite tipuri de transport cu pasageri și încărcături industriale, aceasta fiind o zonă foarte periculoasă pentru pietoni.
Din totalul elevilor cu vîrsta de pînă la 12 ani, care sunt transportați cu automobilul, 81,82% au relatat că niciodată nu sunt aduși în sistemele de reținere auto (scaun auto, perna de înălțare, etc.), mai mult ca atît, 22% din ei au răspuns că se așează întotdeauna pe bancheta din față. Doar 7,07 % din elevi au răspuns că întotdeauna sunt transportați în scaune auto speciale. În afară de aceasta, 22% din grupul de copii cu vîrsta de pînă la 12 ani se așează pe bancheta din față, atunci cînd sunt transportați cu automobilul de către către părinți (Figura 4., Figura 5.).
56,78 % din copiii chestionați au răspuns că întotdeauna, în timpul călătoriei cu automobilul, cuplează centura de siguranță, 24,58 % însă, au menționat că niciodată nu cuplează centura de siguranță. Fiind chestionați dacă știu de ce e necesar să cupleze centura de siguranță, intervievații au expus pe prim plan: “pentru siguranța mea” – 68,16 %, după care “deoarece Poliția amendează” – 18,41 %, “pentru că părinții insistă” – 9,78%.
Rezultatele sondajului reflectă faptul că elevii au o cultură de comportament în trafic relativ înaltă. 47,76 % din respondeți traversează cel mai des pe la trecerea de pietoni, alții 34,16% se străduie să traverseze strada doar acolo unde este semafor, 11,61 % traversează strada simultan cu un grup mai mare de pietoni, și doar 6,47 % au răspuns că traversează strada oriunde, fiindcă astfel le este mai comod.
De asemenea, fiind chestionați dacă conducătorii auto le cedează trecerea atunci cînd intenționează să traverseze strada, doar 23,55 % din elevi au răspuns „Da, întotdeauna”, 55,06 % au răspuns că „Uneori”, 14,1 % - „Foarte rar”, iar 7,3 % - „Niciodată” (Fig. 8.).
Mai mult de jumătate din elevii intervievați (59,7%) obișnuiesc să parcurgă drumul casă-școală, școală-casă în îmbrăcăminte exterioară în gama culorilor închise (negru, gri, albastru), acest fapt
expunîndu-i la un risc sporit în trafic în perioada rece a anului, cînd ziua este mai scurtă și vizibilitatea mai redusă. Doar 25,87 % din elevi au răspuns că poartă îmbrăcăminte exterioară de culori aprinse și doar 14,43 % - folosesc elemente reflectorizante.
Rezultatele sondajului reflectă faptul că 50,25% dintre elevii liceului Universul, obișnuiesc să meargă cu bicicleta, chiar dacă nu vin cu ea la școală. Însă, marea majoritate a răspuns că niciodată nu poartă casca de protecție în timpul mersului cu bicicleta sau cu rolele.
Este important faptul că 39% din elevi discută foarte des la tema siguranței rutiere, 36% discută uneori, deși restul 25 % de la „rar” la „niciodată”. Copiii au răspuns că cel mai des discută despre siguranța rutieră cu părinții (49,19 %), mai apoi cu profesorii (23,88 %), pe locul trei se clasează „prietenii” (21,72 %) și 5,21% au răspuns că cel mai des discută cu polițistul (Fig. 12.)
Concluzii:
Studiul constată că nivelul de siguranță a elevilor care studiază la liceul Universul din mun. Chișinău este redus.
Cel mai mult sunt afectați de riscurile rutiere elevii din clasele primare. Deși copiii cunosc destul de bine principalele reguli de circulație, precum traversarea străzii, și în majoritatea cazurilor traversează regulamentar, siguranța lor este afectată de nerespecarea Regulamentului Circulației Rutiere de către părinți, care își transportă copiii cu vîrsta de pînă la 12 ani fără sisteme de reținere și care îi lasă să se așeze pe bancheta din față. Este de datoria părinților să instaleze scaune auto și să insiste ca întotdeauna copiii să se așeze doar pe bancheta din spate.
Studiul reflectă că 34% din copiii care vin cu transportul public și 13,85% din cei care sunt aduși cu automobilul, sunt debarcați în zona Gării de Sud, după care au de parcus o porțiune de drum destul de periculoasă, de-a lungul drumului național șoseaua Hîncești, pe care circulă toate tipurile de vehicule, inclusiv și cele cu încărcături mari și cu pasageri. Prin urmare, este necesară modificarea itinerarului elevilor care trec prin această zonă, pentru a minimiza riscul de accident rutier.
Un alt risc major îl reprezintă și comportamentul șoferilor care se deplasează pe șoseaua Hîncești, în zona școlii, cu viteză mare și care cedează trecerea foarte rar atunci cînd copiii intenționează să traverseze strada la trecerea de pietoni. În același timp, este necesară o intervenție din partea Administrației locale pentru a reduce viteza în zona școlii prin modificarea infrastructurii drumurilor.
Constatările studiului denotă și necesitatea lucrului educațional cu profesorii și părinții, pentru informarea despre riscurile la care sunt expuși copiii în drumul lor casă-școală/școală-casă. Deoarece, în perioada toamnă-iarnă, ziua este mai scurtă, iar elevii finisează lecțiile în partea a doua a zilei, atunci cînd vizibilitatea este redusă din cauza întunericului și a condițiilor meteorologice, este foarte mare riscul de a fi loviți de automobile, atunci cînd ies din curtea școlii, traversează strada, se deplasează de-a lungul șoselei Hîncești sau așteaptă transportul pe acostamentul drumului. Este absolut necesară dezvoltarea culturii utilizării elementelor reflectorizante și a îmbrăcămintei exterioare de culori mai deschise în rîndurile pietonilor.
De asemenea, o mică parte din elevi se deplasează la școală cu bicicleta; ei sunt expuși riscului de accidentare, deoarece majoritatea dintre aceștia au menționat că nu folosesc echipament de protecție (cască, cotiere, genunchiere, vestă reflectorizantă, ect.). Deși cultura ciclismului în Republica Moldova este încă la o etapă timpurie, copiii trebuie educați în acest sens de la o vîrstă fragedă, pentru a-i proteja de traume și a le asigura un viitor sănătos.
© Copierea și utilizarea informațiilor publicate se efectuează numai cu indicarea sursei www.saferoads.md