NOUTAȚI

2019-06-03
Dialog de politici: Liderii pentru siguranța rutieră
Dialog de politici: Liderii pentru siguranța rutieră

O dată la doi ani Organizația Mondială a Sănătății desfășoară Săptămâna Globală a Siguranței Rutiere a ONU. Aceasta reunește persoane, guverne, ONG-uri, corporații și alte organizații din întreaga lume pentru a spori gradul de conștientizare în domeniul siguranței rutiere și pentru a face schimbări care vor reduce numărul de decese rutiere. Obiectivele Globale ale ONU pentru dezvoltare durabilă prevăd reducerea numărului deceselor rutiere cu 50 % până în anul 2030.

Tema evenimentului global din acest an este #SalveazăVieți #Fă-teAuzit, fiind identificată cu principalele pericole la care sunt supuși fiecare dintre participanții la trafic.

Astfel, dialogul național de politici „Liderii pentru siguranța rutieră”, organizat în cadrul Săptămânii globale ONU pentru siguranța rutieră, în sala de ședințe a Casei Guvernului, la data de 29 Mai curent, a întrunit reprezentanții Guvernului, ai partenerilor de dezvoltare și ai societății civile, pentru a discuta viziunile și perspectivele naționale și regionale în domeniul siguranței rutiere, dar și provocările privind mobilitatea și siguranța rutieră a tuturor participanților la trafic.

Scopul mesei rotunde a fost de a analiza problemele de siguranță rutieră cu care se confruntă Republica Moldova, în contextul tendințelor globale și regionale de abordare a tematicii siguranței în trafic, precum și perspectivele ulterioare de dezvoltare.

La eveniment au participat reprezentanții oficiali regionali ai biroului Organizației Mondiale al Sănătății pentru Europa, ai Oficiului Național OMS, ai Băncii Mondiale în Republica Moldova, alături de instituțiile membre ale Consiliului Național pentru Securitatea Circulației Rutiere (ministere relevante, ONG-uri active).

Jonathon Passmore, de la OMS Europa, Serghei Diaconu – Alianța Estică pentru Transport Sigur și Durabil (EASST) și Elena Lungu de la Oficiul Național al Băncii Mondiale au vorbit în prima sesiune de discuții despre tendințele și politicile globale și regionale în domeniul siguranței rutiere, menționând despre cele mai bune practici în vederea stopării tragediilor în stradă.

Cea de-a doua sesiune de discuții a fost axată pe intervențiile Ministerelor Economiei și Infrastructurii, Afacerilor Interne, Educației, Culturii și Cercetării și cel al Sănătății, Muncii și Protecției Sociale, care au evidențiat problemele actuale de siguranță rutieră, la nivel național și perspectivele de îmbunătățire ale acesteia.

Printre principalele activități din ultima perioadă privind îmbunătățirea siguranței rutiere se numără:

  • adoptarea pachetului anti-alcool, ce prevede un șir de măsuri pentru înăsprirea sancțiunilor împotriva persoanelor care conduc în stare de ebrietate;
  • aprobarea Pachetului Educațional pentru Siguranța Rutieră drept suport informativ pentru profesori la disciplina Dezvoltare personală;
  • instituirea Biroului executiv al Consiliului național pentru securitatea circulației rutiere, ce servește drept platformă de interconexiune pentru partenerii-cheie, cei de dezvoltare și societatea civilă;
  • instituirea Serviciului național unic pentru apelurile de urgență 112.

În ceea ce privește viziunile și perspectivele naționale în domeniul siguranței rutiere, autoritățile de profil, au declarat că pe viitor vor pune accent pe formarea şi dezvoltarea unui comportament responsabil al participanţilor la trafic prin intermediul programelor, instruirilor, campaniilor de informare; extinderea Sistemului automatizat de supraveghere a circulației rutiere; protecția participanților vulnerabili în trafic; creşterea capacităţii de intervenţie a Serviciului de Asistenţă Medicală Urgentă şi funcţionarea în regim integrat cu alte servicii specializate de urgenţă, dar și consolidarea managementului siguranței infrastructurii rutiere.

Pentru eficientizarea sectorului siguranței rutiere, urmează elaborarea unui nou document de politici pe domeniul siguranței rutiere, în conformitate cu Obiectivele Dezvoltării Globale 2030 și prevederile Strategiei naționale de Dezvoltare ”Moldova 2030”, care să răspundă necesităților și așteptărilor cetățenilor privind ridicarea gradului de securitate.

În cea de-a treia parte, s-au discutat străzile periculoase și provocările privind mobilitatea și accesibilitatea în capitală. Reprezentanții Direcției Transport Public și Căi de Comunicație a Primăriei mun. Chișinău au prezentat activitățile întreprinse și cele planificate pentru un oraș accesibil pentru toți.

Iuliana Bulicanu de la Centrul pentru Drepturile Persoanelor cu Dizabilități a menționat principalele probleme cu care se confruntă persoanele cu mobilitate redusă și nevoi speciale atunci când ies în stradă. În acest context, Tatiana Mihailova (Automobil Club din Moldova) și Sergiu Bejan (Universitatea Tehnică a Republicii Moldova) au prezentat rezultatele evaluării și cercetării ptrecute în comun cu studenții Facultății de Urbanism și Arhitectură (UTM) pe strada Dacia din capitală – cea mai periculoasă conform datelor statistice ale Inspectoratului Național de Patrulare. Tot aici, dl Bejan, a menționat despre inițiativele inovative ale studenților facultății, care vin cu o nouă abordare și idei de proiectare a trecerilor de pietoni sigure.

Evenimentul a fost organizat de către Automobil Club din Moldova, în parteneriat cu Biroul Executiv al Consiliului Național pentru Securitatea Circulației Rutiere, Inspectoratul Național de Patrulare, cu suportul Organizației Mondiale a Sănătății.

La fel, în contextul marcării celei de-a 5 Săptămâni Globale ONU pentru Siguranța Rutieră, la data de 28 mai în perimetrul Liceului Teoretic „Dmitrie Cantemir” din capitală a fost organizat un flash-mob pentru atragerea și sensibilizarea opiniei publice cu privire la problemele actuale din trafic. În ajunul vacanței de vară, cu ajutorul acestui flash-mob copiii s-au făcut auziți și au atras atenția tuturor participanților la trafic pentru a fi mai prudenți atunci când sunt în stradă. Evenimente similar de nivel local au fost organizate la începutul lunii mai în UTA Găgăuzia (vedeți detalii aici ).

Pierderile economice în urma accidentelor rutiere, inclusiv în domeniul productivităţii muncii în ansamblu, constituie un prejudiciu estimat de la 1 la 3% din PIB în țările în curs de dezvoltare. Numai în 2018 - 298 de persoane și-au pierdut viața din cauza accidentelor rutiere, iar în primele 9 luni ale 2018, 394 de minori cu vârsta sub 17 ani au fost traumatizați.