NOUTAȚI

2015-04-30
Prezentarea Hărţii Riscurilor pentru principalele drumuri naţionale din Moldova în cadrul Proiectului SENSoR
Prezentarea Hărţii Riscurilor pentru principalele drumuri naţionale din Moldova în cadrul Proiectului SENSoR

La data de 30 Aprilie 2015 a avut loc evenimentul de prezentare a Hărţii Riscurilor rutiere pentru principalele drumuri naţionale, în cadrul proiectului SENSOR - Drumuri sigure de vecinătate pentru Europa de Sud Est în Republica Moldova. Cartografierea riscurilor pe drumurile naţionale este primordială în vederea construcţiei ulterioare de drumuri mai sigure pentru toţi participanţii la trafic. Harta riscurilor prezintă un interes sporit pentru autoritățile responsabile implicate în reconstrucția și reabilitarea drumurilor la nivel național, precum și pentru instituțiile financiare internaționale, care sunt interesate în a investi în procesele de reconstrucție.

Potrivit Hărţii, unul dintre traseele cu risc sporit de producere a accidentelor este şoseaua care leagă capitala de oraşul Soroca. În aceeaşi listă se înscriu şi segmentele de drum Căuşeni-Tighina, dar şi Leova - Cantemir - Cahul.

Alte porţiuni din drumurile naţionale, care leagă capitala de oraşele Vulcăneşti, Cimişlia, Călăraşi sau Tighina se încadrează în categoria traseelor cu risc mediu-înalt. Şoselele Leova - Hânceşti şi Sculeni - Ungheni au fost catalogate de experți ca fiind cu risc mediu pentru conducătorii auto.

"Cartografierea riscurilor a fost efectuată anume pe drumurile, unde datele statistice cu privire la volumul de accidente rutiere, dar şi trafic au fost disponibile", a menționat managerul de proiecte al Automobil Club din Moldova, coordonator SENSoR, Virginia Mandalac.

La elaborarea hărţii experții au luat în calcul intensitatea traficului şi numărul accidentelor rutiere produse pe aceste porţiuni de drum în perioada 2012 - 2014.

"Dacă şoferul înţelege că pe acest drum se produc accidente rutiere şi dacă adaptează viteza, şi conduce responsabil atunci va avea şanse minime să fie implicat într-o nenorocire pe şosea", a adăugat expertul Transportation Solutions - Stelios Efstathiadis.

La eveniment au participat autorităţile responsabile din domeniu, precum reprezentanții Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor, Administraţiei de Stat a Drumurilor, Secretarul General al Consiliului Naţional pentru Securitatea Circulaţiei Rutiere, Inspectoratul Național de Patrulare şi alţi reprezentanţi ai instituţiilor implicate în ingineria drumurilor din Republica Moldova.

La fel, la data de 28-29 Aprilie în cadrul SENSOR Moldova, a fost, de asemenea, petrecut atelierul de lucru pentru instruirea inginerilor în drumuri din Republica Moldova. Inginerii au primit recomandări utile în domeniul ingineriei rutiere, în special pentru segmentul de drum R34.

Proiectul Drumuri sigure de vecinătate pentru Europa de Sud Est (SENSOR) are la bază cooperarea remarcabilă între cluburile automobilistice, institutele de cercetare și autoritățile responsabile. Proiectul SENSOR este co-finanțat de Comisia Europeană și Programul Transnaţional de Cooperare al Europei de Sud-Est. Acesta din urmă este un instrument unic care, în cadrul Obiectivului de Cooperare Teritorială al Politicii Regionale, are drept scop îmbunătățirea integrării și competitivității unei zone complexe şi diverse. Programul Europei de Sud-Est susţine dezvoltarea de parteneriate transnaționale în domenii de importanță strategică, în vederea îmbunătățirii procesului de integrare teritorială, economică și socială și de a contribui la coeziunea, stabilitatea și competitivitatea regiunii. În acest context, programul urmărește să realizeze proiecte de înaltă calitate, orientate spre rezultate cu caracter strategic, relevante pentru aria programului.

SENSOR este coordonat de către Make Roads Safe Hellas (Grecia) și reunește parteneri din 8 țări ale Europei de Sud Est - Grecia, Ungaria, Slovacia, Slovenia, Republica Moldova, Serbia, Fosta Republică Iugoslavă a Macedoniei, Bosnia și Herțegovina. În Republica Moldova proiectul dat este implementat şi coordonat de către Automobil Club din Moldova, cu suportul Cancelariei de Stat.

Obiectivul proiectului SEE SENSOR este "de a construi o Europă de Sud-Est fără drumuri cu risc sporit". În contextul abordării sistemului sigur, cu acțiune complementară simultană în vederea îmbunătăţirii comportamentului participanţilor la trafic, construcţia vehiculelor și infrastructura rutieră, scopul acestuia este de a salva cît mai multe vieţi omeneşti cu resursele financiare disponibile. Pentru mai multe detalii rugăm să accesaţi www.sensorproject.eu

Acest proiect este o continuare a proiectului EuroRAP în Republica Moldova lansat în 2010, cu suportul Guvernului.

În cadrul acestuia mai mult de 2500 de km din reţeaua de drumuri a Moldovei au fost evaluați, iar recomandările necesare – elaborate în cadrul Planurilor de Investiţii pentru Drumuri mai sigure (detalii aici http://goo.gl/T5m2TA.)