NOUTAȚI

2016-05-07
Programul pilot de Conştientizare a Vitezei schimbă atitudini în Moldova
Programul pilot de Conştientizare a Vitezei schimbă atitudini în Moldova

Automobil Club din Moldova (ACM), în parteneriat cu Alianţa Estică pentru Transport Sigur şi Durabil (EASST), a realizat un program pilot inovator pentru a vedea dacă cursurile pentru şoferi de Conştientizare a Vitezei ar putea avea un impact asupra comportamentului de conducere. Proiectul, susţinut de către Programul TRACECA Siguranţa Rutieră II şi Ambasada SUA din Moldova, a lansat un curs personalizat pentru cei care depăşesc limitele de viteză, modelat în conformitate cu Schema Naţională unică a Marii Britanii de Reprofilare a Şoferilor Infractori (NDORS). Etapa finală a proiectului – instructajul şoferilor moldoveni – a avut un succes remarcabil, generînd modificări semnificative în atitudinile participanţilor cu privire la depăşirea vitezei.

Proiectul a fost lansat în decembrie 2014, cu un tur de studiu al oficialilor de poliţie de la Centrul Unic de Monitorizare şi Coordonare al INP, care operează cu sistemul de camere de monitorizare a vitezei în Moldova. Ei au urmărit cum au loc cursurile de Conştientizare a vitezei în Kent şi au fost impresionaţi de impactul acestora la comportamentului conducătorilor auto din Marea Britanie. Un tur de studiu adiţional a fost organizat de către EASST în aprilie 2015 pentru a învăţa mai multe despre administrarea cursurilor de diversiune a şoferilor legate de încălcările în timpul traficului. Decizia a fost luată pentru a explora dezvoltarea Conştientizării Vitezei în Moldova. Această propunere a fost în mare măsură asistată de NDORS, care este condus de Asociaţia Ofiţerilor Şefi de Poliţie din Marea Britanie şi de Serviciul de urmărire penală al Coroanei. Susţinerea acestora pentru proiect a fost esenţială pentru succesul proiectului.

Cursul pilot din Moldova a fost proiectat de către Dr Fiona Fylan de la Universitatea Metropolitană Leeds, psiholog de sănătate principal al Marii Britanii, specializîndu-se în comportamentul şoferilor. Cu permisiunea NDORS, Fiona a dezvoltat un curs personalizat în corespundere cu atitudinile şoferilor moldoveni. Ea s-a axat pe un sondaj cu un eşantion de 198 de persoane care au depăşit limitele de viteză în Moldova, realizat de către Poliţia moldovenească şi de partenerul EASST, Automobil Club din Moldova. Studiul a identificat diferenţe majore între atitudinile şi cunoştinţele vitezomanilor din Moldova şi din Marea Britanie. Moldovenii sunt mai buni la capitolul cunoaşterii limitelor legale de viteză în diferite condiţii. Cu toate acestea, ei sunt mai toleranţi la comportamentul de depăşire a vitezei, tind să creadă că sunt şanse mici de a fi prinşi, şi consideră că ceilalţi membri ai comunităţii nu vor dezaproba depăşirea vitezei.

În perioada 20-22 aprilie, Dr. Fylan, împreună cu Directorul EASST Emma MacLennan, au antrenat 9 instructori de poliţie şi civili pentru a administra noul Curs de Conştientizare a Vitezei în Moldova (inclusiv şi Tatiana Mihailova de la ACM). Între 25 şi 27 aprilie aceşti instructori, la rîndul lor, au antrenat trei grupuri de şoferi şi vitezomani din Moldova – cursul de trei ore a schimbat concepţiile şoferilor, le-a testat cunoştinţele şi le-a oferit noi competenţe pentru evitarea vitezei. În total 30 de şoferi au susţinut acest curs. Atitudinile lor atît înainte cît şi după curs au fost evaluate pentru a afla impactul acestuia asupra lor.

Centrul Unic de Monitorizare şi Coordonare din Moldova pregăteşte în prezent un proiect de legislaţie pentru a autoriza Cursurile de Conştientizare a Vitezei spre a fi realizate mai extensiv în Moldova. Se speră să fie posibil de a realiza un program pilot mai extensiv legat de legea cu privire la depăşirea vitezei, şi de a dezvolta un cadru legal pentru a corela participarea la curs cu punctele de penalizare de pe permisele de conducere (cu puncte derogate pentru cei care au completat cu succes cursul cum este şi în cazul Marii Britanii).

Acest program pilot nu ar fi avut loc fără implicarea activă a Poliţiei Republicii Moldova, şi în special a Directorului şi personalului Centrului Unic de Monitorizare şi Coordonare. ACM a jucat un rol organizaţional important şi a ajutat la realizarea studiului automobiliştilor moldoveni. Proiectul a fost posibil cu suportul Ambasadei SUA din Moldova, programului TRACECA, a voluntarilor civili şi din cadrul poliţiei care au efectuat instructajul, programului NDORS al Marii Britanii şi personal Doamnei Fiona Fylan, pentru implementarea abilităţilor sale în cadrul proiectului, asigurîndu-i astfel succesul.