NOUTAȚI

2015-10-23
Raportul Organizaţiei Mondiale a Sănătăţii (OMS) privind Siguranţa Rutieră (2015)

OMS: În ciuda progreselor, numărul deceselor în urma accidentelor rutiere rămâne mult prea ridicat.

În fiecare an, aproximativ 1,25 milioane de oameni decedează în urma accidentelor rutiere, se arată în Raportul Mondial al OMS privind Siguranţa Rutieră 2015 (vezi raportul http://goo.gl/XE1SrP ), în pofida eforturilor depuse în scopul îmbunătăţirii siguranţei traficului rutier. Acest raport este la cea de-a treia ediţie şi reprezintă instrumentul oficial de monitorizare a Decadei de Acţiune pentru Siguranţa Rutieră 2011-2020, fiind realizat în 180 de ţări.

Potrivit OMS, tendinţele privind fatalitățile rutiere în Republica Moldova menţionează o descreştere neînsemnată începând cu 2008, anul în care a fost înregistrată cea mai mare rată a accidentelor rutiere fatale: 500 de persoane decedate, şi până în 2012 când s-a constatat o reducere semnificativă a numărului de accidente rutiere, cifra ajungând la 441 de persoane decedate. Anul 2013 a atins o reducere cu 33% (față de anul precedent) a deceselor în traficul rutier, datorită implementării unor acţiuni serioase de promovare a ideii de siguranţă rutieră.

Trebuie de precizat faptul că în Republica Moldova 33% din victimele rutiere sunt pietonii, 21% - pasagerii automobilelor, 20% - şoferii, 12%- motocicliştii, 6% - biciclişti.


După cum se ştie, în anul 2011 Republica Moldova, de rând cu alte sute de state din întreaga lume, şi-a luat angajamentul de a atrage o atenţie deosebită asupra siguranţei rutiere şi de a mobiliza eforturile necesare în vederea obţinerii anumitor progrese în acest domeniu în cadrul Decadei de Acțiune pentru Siguranța Rutieră 2011-2020.

Este de remarcat faptul că Republica Moldova a întreprins măsuri concrete în vederea îmbunătăţirii securităţii rutiere:

1. Campania „Make Roads Safe” în Moldova

2. Activizarea Consiliului Naţional pentru Securitatea Circulaţiei Rutiere;

3. Deschiderea Agenţiei Naţionale de Siguranţă Rutieră;

4. Aprobarea Strategiei Naționale pentru Siguranța Rutieră 2011-2020

5. Reforma Poliţiei, cu implementarea campaniilor naţionale de prevenţie rutieră în parteneriat cu ONG-urile, introducerea sistemelor de monitorizare video, desfășurarea operaţiunilor specializate „Nopţi albe”, „Zero Grade”;

6. Introducerea Auditului Siguranţei Rutiere pentru drumurile în reconstrucţie;

7. Modificări în Codul Contravenţional privind înăsprirea pedepselor pentru încălcări în traficul rutier;

Prin urmare, în vederea atingerii obiectivelor Decadei de Acţiune pentru Siguranţa Rutieră de a reduce cu 50% numărul accidentelor și deceselor rutiere pînă în 2020, este necesară depunerea continuă a eforturilor atât din partea autorităților și tuturor organizațiilor de profil, cât şi prin implicarea ONG-urilor, pentru reorientarea atenţiei publice şi sensibilizarea atitudinii societăţii privind această problemă gravă.

Extras din Raportul Mondial OMS privind Siguranţa Rutieră (2015):