NOUTAȚI

2021-03-17
Strategia de dezvoltare a infrastructurii pentru transportul alternativ în Chișinău
Strategia de dezvoltare a infrastructurii pentru transportul alternativ în Chișinău

Ultimii ani observăm o ascendența printre rândurile cetățenilor noștri care aleg transportul alternativ ca fiind unul de bază. Acest lucru se întâmplă din mai multe motive, fie vor sa evite ambuteiajele, fie încearcă un mod sănătos de viață, fie din cauza situației epidemiologice din lume. Oricare ar fi motivul, transportul alternativ este unul economic, accesibil și ușor de întreținut. Însă pentru a facilita transportarea avem nevoie de o infrastructură durabilă și accesibilă pentru toți.

Sâmbătă, data de 13 martie 2021, la Chișinău a avut loc prezentarea strategiei de dezvoltare a infrastructurii pentru transportul alternativ. Proiectul Strategiei a fost elaborat în cadrul parteneriatului între Automobil Club din Moldova (ACM), Green City Lab – laboratorul de inovații urbane susținut de PNUD și Facilitatea Globală de Mediu (GEF), și ECOPRO. Scopul acestei strategii este de a formula viziunea pentru Consiliul Municipal, pentru a face din Chișinău un oraș nou și sigur pentru pietoni și cicliști.

„Asistența noastră are ca scop asigurarea faptului că oamenii pot alege cum să călătorească prin oraș, că toate opțiunile durabile de călătorie sunt disponibile, fie că e transport public sau privat, cu bicicleta sau pe jos, pentru a asigura confortul, viteza, durabilitatea și eficiența mișcării”, a declarat Dima Al-Khatib, Reprezentantă rezidentă PNUD în Republica Moldova.

„Practica europeană arată că pentru dezvoltarea durabilă a orașelor este necesară îmbunătățirea mobilității urbane, a situației ecologice și a sănătății populației. Ciclismul urban este un instrument eficient în acest sens și ne propunem să asigurăm condiții cât mai bune pentru cei care aleg bicicleta în calitate de mijloc de deplasare”, afirmă Ion Ceban, primarul general al municipiului Chișinău.

Tatiana Mihailova, Manager de proiect ACM și moderator al evenimentului, a menționat că orice dezvoltare a infrastructurii necesită o viziune strategică, cadru instituțional și de reglementare. "Ne bucurăm că au fost făcuți primii pași spre dezvoltarea infrastructurii de transport alternativ, există o voință politică și o mișcare activă a utilizatorilor de transport alternativ, reprezentanți ai societății civile. Astfel, a fost creat un dialog între ele, dar necesită în continuare creșterea nivelului de capacitate, îmbunătățirea cadrului legislativ și resurse serioase pentru implementarea obiectivelor și obiectivelor Strategiei."

Pentru a putea elabora o strategie de dezvoltarea a infrastructurii pentru transportul alternativ cât mai eficientă și utilizabilă, un rol extrem de important o au nemijlocit viitorii utilizatori. Procesul de elaborare a strategiei a permis implicarea cetățenilor activi, bicicliști și viitori utilizatori ai infrastructurii de biciclete. O serie de întâlniri a grupului de lucru, precum și sondaje publice, au asigurat un angajament real și colectarea de informații de la utilizatorii de biciclete.

Potrivit unui sondaj din 2020 la care au participat 2003 respondenți, 4 din 10 persoane se deplasează cu bicicleta pe distanțe de 5-10 km, în timp ce un sfert parcurg 10-20 km și doar 15,4% – până la 5 km, iar 17,7% – distanțe mai mari de 20 km. Astfel, transportul cu bicicleta poate prelua o parte semnificativă a călătoriilor zilnice în Chișinău.

Mai multe: point.md

¾ din respondenți au afirmat că ar opta definitiv pentru bicicletă, în cazul unei infrastructuri adaptate pentru acest mijloc de transport ecologic.

Principalele rezultate așteptate odată cu implementarea Strategiei de dezvoltare a infrastructurii pentru transport alternativ în orașul Chișinău, până în 2026:

  • Crearea unei rețele de trasee pentru transport alternativ, cu o lungime totală de 200 km, care va conecta toate sectoarele orașului Chișinău;
  • Schimbarea atitudinii locuitorilor față de transportul alternativ;
  • Creșterea ponderii transportului alternativ în raport cu ponderea totală de mișcări zilnice a tuturor tipurilor de transport până la 1%;
  • Creșterea numărului de parcări pentru biciclete lângă instituții publice, instituții de învățământ, și centre de agrement.

Proiectul strategiei a fost supus consultărilor publice, în cadrul unui eveniment organizat pe 13 martie 2021. Documentul urmează să fie aprobat de Consiliul municipal, iar punerea sa în aplicare este responsabilitatea administrației publice locale. Acest proiect are drept scop dezvoltarea durabilă a municipiului Chișinău prin îmbunătățirea mobilității urbane, a situației ecologice și a sănătății populației prin integrarea bicicletei și a altor tipuri de transport alternativ.

sursa: UNPD Moldova