NOUTAȚI

2018-02-09
Parteneriatul EASST și ACM cu NACTO Global Designing Cities pentru orașe sigure și durabile
Parteneriatul EASST și ACM cu NACTO Global Designing Cities pentru orașe sigure și durabile

În 2014, Asociația Națională a Funcționarilor Transporturilor Municipale (NACTO) a lansat Inițiativa Globală de Proiectare a Orașelor (GDCI) cu scopul de a se concentra pe transformarea străzilor pentru a inspira orașe sigure, durabile și sănătoase.

Susținută de inițiativa Filantropia Bloomberg pentru siguranța rutieră durabilă (Bloomberg Philanthropies for Sustainable Road Safety), misiunea NACTO este de a construi orașele ca și spații pentru oameni, cu opțiuni de transport sigure, durabile, accesibile și echitabile, care să susțină o economie puternică și o calitate vie a vieții. Acest lucru este făcut prin împuternicirea unei coaliții de orașe să adopte politici de transport bazate pe proiectarea străzilor, care abordează transportul acordând prioritate oamenilor, și anume, mersului pe jos, ciclismului și utilizării mijloacelor de transport public.

La sfârșitul anului trecut, EASST a delegat-o pe Tatiana Mihailova de la Automobil Club din Moldova (ACM) să se alăture echipei NACTO la conferința ”Proiectarea Orașelor (Designing cities) 2017” care a avut loc la Chicago, SUA, unde a lucrat împreună cu echipa și a învețat despre metodologia și practicile lor de transformare a străzilor. Tatiana s-a alăturat apoi echipei din Addis Abeba, Etiopia, unde a avut posibilitatea să asiste și să participe la o transformare de acest gen la fața locului.

În baza cunoștințelor acumulate, Tatiana, va contribui la extinderea geografică a metodologiei NACTO. Ea și echipa ACM se vor întâlni în curând cu partenerii și autoritățile locale relevante pentru a propune prima transformare EASST în Moldova, precum și pentru a facilita pregătirea partenerilor EASST din alte țări membre pentru a desfășura activități similare.

Conferința privind Proiectarea Orașelor, Chicago

Conferința privind Proiectarea Orașelor a reunit 800 de oficiali, planificatori și practicieni pentru a îmbunătăți starea căilor de transport în orașe. Programul conferinței a fost unul foarte intens și a constat în petrecerea diverselor ateliere (printre care ”Proiectarea străzilor pentru copii”, ”Managementul vitezei pentru viziunea ZERO” și ”Orașele globale” printre multe altele), care au oferit Tatianei o oportunitate excelentă de a învăța și de a împărtăși exemple de transport urban modern, străzi sigure și spații publice vibrante. Conferința a inclus și ”plimbări” speciale, în timpul cărora participanții au putut explora și experimenta sistemul de transport local și străzile din Chicago nu doar în rolul unui turist, ci ca și profesionist în domeniul transporturilor.

Tatiana a participat, de asemenea, la instruirea Ghidul global de design stradal (Global Street Design Guide), unde au fost prezentate proiectele de transformare din întreaga lume și a permis delegaților să experimenteze un ”design charrette”, precum a și oferit șansa de a experimenta utilizarea instrumentelor dezvoltate de echipa GDCI. Ghidul, care este susținut de către EASST și ACM împreună cu alți parteneri, a fost dezvoltat în colaborare cu sute de oameni din 70 de orașe și 40 de țări. Acest ghid este o resursă curentă necesară în vederea stabilirii unei baze globale pentru proiectarea străzilor și a spațiilor publice, în timpul redefinirii rolului străzilor într-un proces rapid de urbanizare.

Tran sformarea intersecției din Addis Abeba

Ca urmare a conferinței de la Chicago, Tatiana s-a alăturat echipei GDCI din Addis Abeba pentru a participa la toate întâlnirile de dinaintea evenimentului ca parte a celei mai recente transformări a intersecției din oraș, contribuind la procesul de transformare și participând la evenimentul de lansare a Programului de Intersecții Sigure.

În 2016, mai mult de 448 de persoane au murit în accidente rutiere pe străzile din Addis Abeba, iar aproximativ 80% dintre cei uciși au fost pietoni. Gestionată de o forță cu sarcini bine stabilite, care include reprezentanți ai autorităților locale și ai agențiilor locale, Programul de Intersecții Sigure (PIS) face parte dintr-un efort ambițios de îmbunătățire a siguranței rutiere și de reducere a numărului accidentelor rutiere în oraș cu 50% până în 2023, prin reproiectarea a zece intersecții anual, utilizând standardele internaționale de design stradal, inclusiv Ghidul global de design stradal al GDCI.

Ca parte a lansării PIS, a fost efectuată o transformare la Sebategna (lângă Merkato), una dintre cele mai aglomerate intersecții din Addis Abeba, care vede aproximativ 13 000 de pietoni traversând la fiecare oră de vârf. În 2016, un pieton și un motociclist au fost uciși, iar alte patru persoane au fost grav rănite la această intersecție. Înainte de transformare, grupul de lucru PIS a petrecut mai multe luni studiind minuțios tipul de trafic și comportamentul pietonilor la intersecția dată, precum și au organizat întâlniri cu comunitatea locală pentru a afla despre experiențele și ideile lor de îmbunătățire.

Apoi, pe parcursul a trei nopți, grupul de lucru PIS (inclusiv Tatiana) a folosit vopsele speciale și plante pentru a face mai vizibile trecerile pietonale și a reduce distanțele de traversare, și, totodată pentru a crea spații sigure pentru toți utilizatorii străzii, urmând cele mai bune practici internaționale și materiale pentru a îngusta colțurile și a extinde trotuarele. Acestea sunt toate strategiile de design care încurajează viteze mai mici de viraj și un comportament mai sigur pentru pietoni.

Janette Sadik-Khan, unul dintre directorii Bloomberg Associates și Președinte al inițiativei NACTO Global Designing Cities, a declarat la evenimentul de lansare: ”Proiectând design-uri stradale sigure, menite să salveze vieți omenești, în orașele din întreaga lume, programul Intersecții Sigure dovedește că limbajul intersecțiilor sigure este unul universal. Folosind doar vopsea, plante și alte intervenții necostisitoare, proiectele de acest gen au costuri reduse, dar un impact ridicat, iar angajamentul la nivel municipal va reduce viteza, preveni accidentele și va salva vieți pe străzile din Addis Abeba.”

A fost organizat un eveniment excepțional cu implicarea dnei Janette și a designer-lor locali de drumuri și a altor părți interesate din domeniul siguranței rutiere pentru a discuta modul în care orașele din întreaga lume au invitat dezvoltarea economică și îmbunătățirea siguranței rutiere prin transformarea orașelor lor. Colegul Tatianei, Mesganaw Bimrew, Director Executiv al Asociației Save the Nation (SNA) din Etiopia, membru al Alianței Globale a ONG-urilor pentru Siguranța Rutieră, a fost, de asemenea, parte a grupului de participanți.

Transformarea provizorie a intersecției Sebategna va fi prezentă timp de șase luni, astfel încât orașul să poată colecta date necesare pentru un proiect permanent. La viitoarele transformări PIS va fi utilizată o abordare similară pe etape. Programul Intersecții Sigure se bazează pe experiența anterioară de transformare a intersecției LeGare din Addis Abeba. LeGare a fost reproiectată cu materiale provizorii în decembrie 2016, iar în prezent este în curs de reconstrucție permanentă.

Extinderea metodologiei de transformare NACTO în regiunea EASST

Despre extinderea metodologiei de transformare NACTO în regiunea EASST, directorul EASST, Emma MacLennan, spune: ”Deseori ceea ce este necesar pentru un design mai sigur al străzilor este o viziune a ceea ce se poate face pentru a îmbunătăți drumurile periculoase și testarea impactului asupra tuturor utilizatorilor drumurilor. Transformările stradale realizate de Inițiativa NACTO Global Designing Cities oferă anume acest lucru. Atunci când liderii municipali, inginerii municipali, întreprinderile locale și comunitatea văd avantajele unor modificări simple în orașele lor, transformă nu numai intersecțiile specifice, ci și modurile învechite de gândire. EASST este încântată că partenerul nostru, Tatiana Mihailova, a avut ocazia să coopereze și antreneze cu NACTO / GDCI în realizarea unei transformări în Addis. Tatiana este persoana indicată care poate continua aceste lecții și realiza această inițiativă în țările partenere EASST, unde proiectarea rutieră urbană are o nevoie mare de transformare ”.