NOUTAȚI

2020-09-16
Participanții vulnerabili ai traficului au prioritate pe măsură ce strada Dacia din Chișinău este transformată
Participanții vulnerabili ai traficului au prioritate pe măsură ce strada Dacia din Chișinău este transformată

De la publicarea raportului „Dizabilitate, mobilitate și risc rutier în Moldova” în 2016, partenerul EASST Automobile Club din Moldova (ACM) a continuat să promoveze drepturile persoanelor cu dizabilități și să îmbunătățească accesibilitatea și siguranța rutieră pentru persoanele cu mobilitate redusă din Chișinău.

Cu sprijinul UNDP, FIA, Fundației FIA și EASST, ACM a lucrat în mod special pentru îmbunătățirea facilităților de trecere a pietonilor de-a lungul Bulevardului Dacia, principala rută care traversează capitala. Inițiativa a fost lansată în parteneriat cu CDPD și "Universal Acces" SRL în cadrul proiectului "Dezvoltarea unei platforme de informare și consultanță în ”design-ul universal”, finanțat de PNUD Moldova, "Fast Track Challenge".

Datele din sistemul automatizat de informare a accidentelor rutiere, arată că doar pe Bulevardul Dacia s-au numărat 420 de accidente rutiere, soldate cu 27 de morți și 529 de traumatizați, între 2014 și 2019. Până la 40% din aceste accidente au implicat pietoni, dintre care peste 60% au fost loviți pe spațiile destinate deplasării lor, cum ar fi trotuarele și refugiile pietonale.

La începutul anului 2019, ACM a încheiat un parteneriat cu Universitatea Tehnică din Chișinău, FUA pentru a analiza în continuare, de ce acest drum este atât de periculos. Utilizând metodologia NACTO, combinând cercetarea și monitorizarea, s-a urmărit identificarea principalelor provocări în materie de siguranță rutieră și mobilitate cu care se confruntă pietonii care traversează Bulevardul Dacia și să recomande modalități de îmbunătățire a siguranței și accesibilității, în special pentru părinții cu copii și cărucioare, persoanele în vârstă și persoanele cu dizabilități.

În cadrul studiului, peste 500 de pietoni au fost supuși sondajului la șase treceri pietonale și intersecții de-a lungul bulevardului Dacia, la diferite ore ale zilei și în diferite zile ale săptămânii. În urma sondajului, 46% dintre cei chestionați au raportat că se simt nesiguri în timp ce se află pe trotuare și când traversează drumul.

"Traversez cu frică când sunt mai multe benzi pe șosea și când este o trecere de pietoni fără semafoare, îmi fac griji să nu fiu lovit de mașini pe a doua bandă” a afirmat unul dintre pietoni.

S-a observat că trecerile pietonale de-a lungul traseului sunt în mare măsură nemarcate, iar marcajele rutiere sunt decolorate, ceea ce înseamnă că șoferii adesea accelerează fără a observa pietonii. Pentru persoanele cu mobilitate redusă, părinții cu copii mici și persoanele în vârstă acest lucru poate fi deosebit de riscant.

În luna mai a anului trecut, în parteneriat cu Biroul Executiv al Consiliului Național pentru Siguranță Rutieră, Inspectoratul Național de Patrulare și Oficiul Regional al Organizației Mondiale a Sănătății, ACM a organizat un dialog politic național la Casa Guvernului din Chișinău pentru a prezenta aceste rezultate. În cadrul întâlnirii au fost prezentate o serie de soluții inovatoare de „proiectare universală” de către studenții Universității Tehnice (Facultatea Urbanism și Arhitectură), care au venit cu o nouă abordare și idei pentru proiectarea trecerilor pietonale sigure.

Pe baza recomandărilor echipei de proiect, cu sprijinul grupurilor locale pentru persoanele cu dizabilități, inclusiv CDPD, “Universal Acces” SRL, Direcția transport public și căi de comunicație Chișinău a aprobat o serie de ameliorări care vor îmbunătăți în mod semnificativ siguranța pentru toți utilizatorii drumurilor la trei treceri pietonale selectate de-a lungul acestui traseu periculos. Îmbunătățirile de până acum includ coborârea bordurilor și instalarea rampelor la intersecțiile cheie, repararea trotuarelor, instalarea iluminatului la trecerile de pietoni și aplicarea noilor marcaje rutiere. De asemenea, se instalează o pavaj tactil, semne rutiere cu vizibilitate sporită, cu avertizare pietonală, și cel puțin două sisteme de semafoare cu LED-uri care urmează să fie prezentate oficial la sfârșitul lunii august.

În 2020, sunt planificate lucrări suplimentare de amenajare a intersecției Matei Millo / Fulgulești, cu suportul EASST și al Fundației "Drumuri sigure", în parteneriat cu Primăria.

Pentru asigurarea unui angajament pe termen lung în aceste probleme, cu sprijinul EASST, FIA și Fundația FIA, ACM a înființat, de asemenea, un grup de lucru care include CDPD, Universal Acces, Departamentul Municipal de Transport (Serviciul Lumteh), Poliția (INSP) și Platforma Urbană pentru cooperare de succes privind îmbunătățirea mobilității și siguranței în oraș.

Grupul este responsabil pentru identificarea zonelor cu risc ridicat și dezvoltarea recomandărilor de monitorizare pentru reproiectarea punctelor de trecere periculoase. Pe baza sondajelor și analizei statistice efectuate la începutul acestui an, ACM a achiziționat 10 sisteme sonore pentru semafoare care vor fi instalate în Chișinău în viitorul apropiat (în cadrul FIA Road Safety Grant Programme). Acesta este primul echipament de acest caracter, care va fi testat și utilizat la Chișinău și va face trecerea rutieră mult mai sigură și mai ușoară pentru persoanele cu deficiențe de vedere. Negocierile cu privire la pavajele tactile, coborârea bordurilor și alte îmbunătățiri ale infrastructurii sunt, de asemenea, în proces.