La data de 27 mai 2021, echipa proiectului RADAR a petrecut cea de-a cincea reuniune a Grupului de experți în siguranță rutieră (RSEG) pe domeniul tematic 5 - Siguranța transportului și COVID-19.
Peste 40 de experți în siguranță rutieră și reprezentanți ai sectorului siguranței infrastructurii rutiere care fac parte din grupul de experți RADAR în materie de siguranță rutieră și alte părți interesate din domeniul transporturilor, au participat activ la reuniunea organizată. Prin întâlnirile Grupurilor de Experți , proiectul RADAR oferă oportunități de integrare a politicilor într-o strategie transnațională, consolidând necesitatea armonizării intervențiilor la nivelul UE.
Matthew Baldwin de la Departamentul pentru mobilitate și transport, a reprezentat Comisia UE. El a deschis întâlnirea cu un mesaj clar privind siguranța transportului în perioada post-covid: „Suntem cu toții conștienți de impactul COVID-19 asupra siguranței rutiere. Acest lucru ne-a încetinit impulsul. Dar trebuie să depășim eșecul și să ne întoarcem cu noi forțe și un mesaj puternic pentru a-l comunica. Partea bună este că avem un vaccin, însă trebuie să ne asigurăm că acest vaccin este implementat cu succes."
Domnul Baldwin a comentat Raportul elaborat pe domeniul tematic 5 : „Comisia UE vă sprijină pe deplin concentrarea [Raportul pe domeniul tematic 5] asupra abordării sistemelor sigure, vitezei și controlului vitezei. Suntem pe deplin de acord că țările UE de toate dimensiunile ar trebui să aplice planurile de mobilitate durabilă, dar să ne asigurăm și că siguranța rutieră este o parte importantă a acestui lucru și, în același timp, să ne asigurăm că sunt incluși și utilizatorii vulnerabili ai drumurilor. În general, este un instrument foarte bun pentru îmbunătățirea siguranței infrastructurii rutiere nu numai în țările din regiunea Dunării, ci și în toate țările europene.”
Activitățile proiectului RADAR s-au concentrat până acum pe patru domenii tematice care au fost considerate a fi cele mai importante elemente de bază ale viitorului management strategic al infrastructurii siguranței rutiere din regiunea Dunării. Experții adunați încadrul Grupului de Experți au adus contribuții valoroase partenerilor de proiect și partenerilor asociați strategic în elaborarea DIRSIS (Strategia de îmbunătățire a infrastructurii siguanței rutiere în zona Dunării) și DIRSIAP (Planul de Acțiuni pentru îmbunătățirea infrastructurii siguranței rutiere în zona Dunării), care urmează să fie prezentate și adoptate de autoritățile naționale interesate. Pentru a asigura punerea în aplicare în timp util a recomandărilor prezentate în DIRSIS și DIRSIAP, recomandările ar trebui revizuite ținând cont de noua situație, care este un rezultat direct al pandemiei Covid-19 și al cerințelor modificate ale Directivei RISM (Zona tematică 6).
Există o amenințare rezonabilă că investițiile în siguranța infrastructurii rutiere vor fi puternic afectate de COVID-19, reducând bugetele mici pentru siguranța infrastructurii rutiere. În acest moment critic, îmbunătățirea siguranței infrastructurii rutiere în regiunea Dunării necesită acțiuni pentru a demonstra prin fapte impactul real al focarului de pandemie asupra siguranței rutiere. Grupul de experți în materie de siguranță rutieră a convenit și a adăugat că trebuie să învățăm din acest lucru pentru a crește gradul de conștientizare cu privire la riscul neglijării sau minimizării cheltuielilor viitoare pentru siguranța infrastructurii. Datorită situației COVID-19, modurile de mobilitate s-au transformat într-adevăr și s-au schimbat complet. Pentru că „vor exista pandemii în viitor, iar noi va trebui să ne putem recupera învățând de pe urma acestora ", a concluzionat Jonathon Passmore, specialist în prevenirea violenței și a vătămărilor la Organizația Mondială a Sănătății.
Pe termen lung, acțiunile imediate privind sensibilizarea și schimbul de experiență vor influența probabilitatea unor consecințe mai puțin grave ale COVID-19 asupra siguranței rutiere în regiunea Dunării. Pedro Homem de Gouveia, Coordonator pentru Siguranță Rutieră, Securitate, Guvernanță și Integrare a Polis Network, subliniază: „Trebuie să discutăm simptomele, nu cauzele. Care sunt adevăratele provocări pentru siguranța rutieră? Cine ar trebui să primească vaccinul? Dezvoltarea capacității și formarea profesioniștilor - viziunea zero nu este despre revenire magică, ci necesită alegeri dure.”
Dl Passmore din cadrul Organizației Mondiale a Sănătății (OMS) a explicat: „trebuie să construim înainte mai bine. În loc să ne întoarcem la ceea ce a fost, trebuie să folosim această oportunitate pentru a face tot posibilul și să depășim limitele." Trebuie să profităm de această ocazie pentru a ne concentra nu numai pe infrastructura rutieră, ci pe recuperarea amenzilor și altor forme de sancțiuni, investiții în instalarea semnelor de circulație și reglementări privind siguranța rutieră. „Dacă aplicăm principiile responsabilității comune, după cum s-a demonstrat în timpul pandemiei, cu siguranță putem îmbunătăți traficul global”, a concluzionat George Yiannis, n Siguranță și Managementul Traficului, Universitatea Națională Tehnică din Atena.
Aflați mai multe informații despre cum a afectat COVID-19 siguranța rutieră aici